O nouă directivă europeană, Eurovinieta, care a intrat în vigoare de la 1 ianuarie 2025, va schimba fundamental transporturile auto pe șoselele și autostrăzile din Uniunea Europeană.
Bucuria șoferilor turiști români, care vor circula liber în Spațiul Schengen, nu a durat prea mult. Noua directivă va crește semnificativ costurile unei călătorii cu mașina proprietate personală pe șoselele din țările blocului comunitar.
Nouă directivă europeană, denumită „Eurovinieta”, va schimba fundamental politica transporturilor din Uniunea Europeană.
Adoptată inițial pentru vehiculele grele de transport, directiva a fost extinsă și pentru vehiculele personale.
Prin această măsură, mai multe țări vor trebui să introducă taxe pe drumuri care până acum erau gratuite.
În centrul acestei inițiative se află dorința de a transfera costurile de mediu generate de vehicule către utilizatorii acestora.
Totuși, măsura riscă să stârnească nemulțumiri printre șoferi, mai ales în țările obișnuite cu drumuri gratuite, altele decât autostrăzile consacrate.
Opt țări, între care Spania, Italia și Luxemburg, sunt presate să implementeze această reglementare care trebuia aplicată încă din martie 2024. Dacă nu se conformează, aceste state riscă să fie sancționate de Curtea de Justiție a Uniunii Europene, scrie presse-citron.net.
Țările care au început să aplice directiva resimt deja impactul financiar:
Impactul asupra șoferilor și turiștilor
Această măsură va afecta în mod direct:
Deși directiva urmărește obiective ecologice și financiare, aceasta aduce cu sine costuri suplimentare pentru șoferi și riscă să afecteze libertatea de circulație. În plus, țările care nu se conformează riscă sancțiuni severe din partea Bruxelles-ului.
Eurovinieta pare să marcheze începutul unei noi ere pentru transportul rutier în Europa, dar rămâne de văzut cum vor gestiona guvernele naționale această tranziție și cum vor răspunde șoferii afectați.