Rolul departamentelor de IT va crește în generarea de valoare pentru business, în următorii trei ani, arată o analiză, publicată marți de compania de consultanță Horváth.
Importanța departamentelor IT în cadrul companiilor va crește semnificativ în următorii trei ani, în special în generarea de valoare și în gestionarea proceselor de business, conform studiului anual „IT Management Study 2024”, realizat de Horváth, compania globală de consultanță în management, prezentă în România din 2005.
Principala concluzie a studiului este aceea că tendința de transformare a departamentelor IT din simple unități de suport în parteneri strategici ai afacerii – care creează valoare pentru companie – este în continuă accelerare. Dacă, în prezent, echipele de IT-ul au un rol activ în managementul proceselor de business în 42% dintre companii, acest procent va crește la 57% până în 2027.
Astăzi, IT-ul este considerat partener de business de 18% dintre organizații, respectiv „enabler” (facilitator în atingerea obiectivelor) și consultant de business în 24% dintre cazuri, dar în următorii trei ani se estimează că va deveni o unitate de inovare, generatoare de valoare adăugată, în 29% dintre companii. În același interval, numărul celor care văd în IT doar un furnizor de servicii low cost (20% în prezent) este estimat să scadă la 8%.
De asemenea, rolul IT-ului în crearea de noi produse și servicii va crește semnificativ: (1) va fi implicat în consilierea pentru dezvoltarea de produse noi (+12%, ajungând la 40%) și (2) va contribui la dezvoltarea de produse comercializabile (+13%, atingând 36%).
În paralel, rolul IT-ului în furnizarea și administrarea sistemelor IT va scădea considerabil, de la 49% în prezent la doar 24% în următorii trei ani.
Această expansiune a responsabilităților IT are loc într-un context dificil: 83% dintre companii sunt nevoite să implementeze măsuri de reducere a costurilor, iar 70% dintre ele estimează o creștere modestă a bugetelor IT, între 1,6% și 3,4% pe an. În același timp, cheltuielile pentru pentru inovație, inclusiv inteligență artificială (+10%), sunt în creștere.
Rolul în continuă schimbare al IT-ului evidențiază natura duală a inteligenței artificiale, atât ca un avantaj, cât și ca o provocare, în cadrul proceselor de transformare digitală. Deși AI oferă eficiență și inovație, integrarea sa necesită o planificare strategică. Planul în cinci pași al Horváth oferă un cadru pentru o transformare sustenabilă și profitabilă a AI:
„Departamentele de IT se confruntă cu provocarea de a face mai mult cu mai puține resurse, asumându-și în același timp un rol strategic în companie. Pentru a face față bugetelor din ce în ce mai restrânse și pentru a contribui decisiv la crearea de valoare în companie, IT-ul trebuie să se optimizeze, să continue automatizarea și să valorifice mai bine potențialul inteligenței artificiale. În caz contrar, nu va putea susține în mod adecvat inovațiile necesare în business. Prin urmare, IT-ul trebuie regândit radical: ce contribuie la crearea de valoare, cum poate fi producția mai eficientă din punct de vedere al costurilor și ce poate fi eliminat,” explică László Pálházi, Senior Project Manager, Horváth România.
Despre Horváth
Horváth este una dintre cele mai importante companii internaționale, independente, de consultanță în management, prezentă pe piața din România, începând cu 2005. Compania a fost înființată în Stuttgart, în 1981, de Prof. Dr. Péter Horváth, unul dintre pionierii Controlling-ului în Germania și are peste 1.400 de angajați. Horváth are birouri în Germania (Berlin, Düsseldorf, Frankfurt, Hamburg, München și Stuttgart), Austria, România, Elveția, Ungaria, Italia, Danemarca, Statele Unite ale Americii, Arabia Saudită și Emiratele Arabe, dar consultanții companiei stau la dispoziția clienților la nivel global. Horváth este membră a Cordence Worldwide, cea mai importantă alianță activă la nivel mondial, formată din companii de consultanță în management de prestigiu, cu aproape 70 de birouri în 24 de țări, situate pe trei continente.